Žemės ūkio traktoriaus pasirinkimo kriterijai

J. Mankausko nuotr.

J. Mankausko nuotr.

Traktorius – universali technika, palengvinanti darbus, daranti juos našesniais ir efektyvesniais. Ūkininkai traktorius naudoja žemės dirbimui, miško darbams, pašarų ruošimui, laukų tręšimui, statybose traktoriai naudojami ruošiant statybų aikštelę, išvežant šiukšles, kasant kanalus, tvarkant aplinką.

Traktorių pasirinkimas didžiulis, todėl svarbu apsispręsti, kokio reikia. Tinkamai pasirinkus mažės darbo ir degalų sąnaudos, darbas bus komfortiškesnis, laukai geriau paruošti, o derlius didesnis. Ūkininkas turėtų įvertinti, kuris traktorius geriausiai atitiks auginamų ar planuojamų auginti augalų priežiūros sąlygas, metines darbų apimtis, įvertinti apdirbamos žemės ar miško plotą, dirvos ir reljefo specifiką. Traktorius turėtų būti parenkamas atsižvelgiant į galimybę sukomplektuoti reikiamus priedus bei agregatus.

 

Traktoriaus pasirinkimas, atsižvelgiant į dirvą ir agrotechniką

UAB “Konekesko Lietuva” pardavimų vadybininko Giedriaus Eidinto nuomone, ūkininkas prieš rinkdamasis traktoriaus modelį pagal galią, turi įvertinti dirvos tipą ir vietovės specifiką bei su kokio dydžio padargu bus dirbama. Pavyzdžiui, Kėdainių lygumose 5 korpusų plūgui reikės traktoriaus mažesnės galios nei Kaišiadorių rajono kalvotose vietovėse. Taip pat tuose pačiuose Kėdainiuose įdirbti juodžemį bus lengviau nei molingas dirvas.

Kiekvienam žemės dirbimo padargui, atsižvelgiant į vietovės ir žemės charakteristiką, yra skaičiuojama reikalinga traktoriaus variklio galia. Pavyzdžiui, plūgo vienam korpusui traukti reikia vidutiniškai 30-35 AG, diskiniam skutikui su didelio skersmens, 60 cm diskais 1 m reikia 50-55 AG. Skaičiuojant šiuos arklio galių poreikius padargams, taip pat yra atsižvelgiama ir į dirbančio padargo greitį, kokiu traktorius turi traukti šį padargą.

Dažniausiai apskaičiuoti reikalingą traktoriaus galią turimiems ar planuojamiems įsigyti žemės dirbimo padargams, padeda regioniniai traktorių pardavimo vadybininkai, gerai išmanantys vietovės bei žemės dirbimo padargų specifikas.

Didelį dėmesį ūkininkai turi atkreipti į dirvos suspaudimą. Dažnai naudojant traktorius, ratų vėžių plotas apdirbame lauke gali siekti net 50 – 200 procentų dirvos paviršiaus ploto. Vėžėje dirvos tankis padidėja 10- 20 procentų. Nustatyta, kad vėžėje 15-20 procentų padidėja stambesnių nei 1 cm grumstų kiekis, sumažėja 0,25-1 cm grumstų kiekis ir padidėja mažesnių kaip 0,25 mm dalelių kiekis. Didesni grumstai mažina sėklų sudygimo galimybę, didelis susmulkinimas pagreitina eroziją ir maistingų medžiagų išplovimą. Suspaudimas dirvą veikia iki 50 centimetrų gylio. Padidintas suspaudimas nedirbtose dirvose išlieka 1- 3 metus. Purios dirvos tankis iki 10 centimetrų gylio po sunkios technikos pravažiavimo gali padidėti iki 5 kartų. Didelis suspaudimas viršutiniame sluoksnyje sunaikina dalį gyvūnijos, kuri svarbi perdirbant organiką į humusą. Visa tai turi įtakos poringumo sumažėjimui ir tuo pačiu mažina vandens ir oro pralaidumą. Tai neigiamai veikia augalų augimą ir lemia mažesnius derlius. Vėžėse suspaustą dirvą taip pat sunkiau įdirbti žemės dirbimo padargais.

Technikos ratų poveikis mažinamas naudojant platesnes, didesnio darbinio pločio žemės ūkio mašinas, platinant ar dvigubinant ratus, suariant vėžes. Mažiau dirvą suspaudžia vikšriniai traktoriai, tačiau jų panaudojimas ūkyje dažniausiai yra ribotas, jie tinka ne visiems darbams.

 

Traktoriaus galia

Norint naudoti platesnes žemės dirbimo mašinas, reikalingi didesnės galios ir masės traktoriai. Tačiau galingesnio ir sunkesnio traktoriaus poveikis dirvai taip pat bus didesnis. Jis mažinamas didinant padangų kontakto su dirva plotą, naudojant jas platesnes, dvigubas arba su sumažintu oro slėgiu jose. Čia ypač praverčia automatinis oro slėgio reguliavimas padangose. Tokią sistemą galingiausiuose savo traktoriuose  siūlo “Claas” įmonė  – važiavimui keliuose slėgis padangose automatiškai padidinamas,  o įvažiuojant  į lauką sumažinamas neišlipant iš kabinos.

 

Traktoriaus balansavimas ir traukos didinimas

Traktoriaus masės ir galios santykis turėtų būti optimalus, vidutiniškai skaičiuojama, kad 50 kg traktoriaus masės reikia 1 AG. Jei traktoriaus masė bus mažesnė, tikėtinas ratų buksavimas, to pasekmė bus mažesnis darbo efektyvumas ir didėjančios degalų sąnaudos. Labai svarbus yra svorio balansas. Idealu būna, kai apkrovos vienodos galiniams ir priekiniams ratams. Tada, dirbant visiems keturiems ratams, gaunama efektyviausia traktoriaus trauka. Tuo pasižymi “Claas” traktoriai, kurių balansas tarp priekinių ir galinių ratų – 48/52. Ariant apkrovos persikelia galiniams ratams, todėl balansui išlyginti gali būti dedami didesni svoriai ant priekinių ratų.

Dirbant senesnio modelio traktoriais galima susidurti su stipriais galios šuoliais. Tuomet judėjimas tampa netolygus, ima kilnotis traktoriaus priekis, važiavimas tampa netolygus. Tai vyksta dėl traktoriaus išilginio supimosi ir svyravimo apie masės centrą. Dažniausiai taip atsitinka ariant sausesnes dirvas. Drėgnos dirvos slopina traktoriaus dinaminį nestabilumą. Priežastis – neteisingas traktoriaus subalansavimas, svorio ir galios neatitaikymas, prastas ratų sukibimas su dirva. Atliekant žemės dirbimo darbus svarbu išlaikyti tolygų darbinį gylį, tam reikia išjungti priekinio tilto amortizaciją.

Jeigu traktorius didžiąją dalį laiko dirbs transportavimo darbus arba tolimais atstumais pervažiuos iš vienų laukų į kitus, tada rekomenduojama pirkti traktorių su maksimaliu važiavimo greičiu 50 km/h. Perkant traktorių su maksimaliu važiavimo greičiu 50 km/h visi gamintojai automatiškai montuoja priekinio tilto amortizaciją. Amortizacija reikalinga priekinio tilto apsaugai, važiuojant dideliu greičiu keliais, bei užtikrinti vairavimo komfortą.

Ilga ratų bazė, optimalus svorio paskirstymas bei idealus variklio ir transmisijos suderinimas yra tik keletas CLAAS traktorių koncepcijos privalumų, suteikiančių CLAAS esminį pranašumą prieš konkurentus.  Optimalus svorio pasiskirstymas užtikrina didesnę traukos jėgą, saugų sukibimą su keliu, didesnę keliamąją jėgą bei didelį važiavimo patogumą ir stabilumą.

 

Mažas bendras ilgis užtikrina gerą manevringumą, mažesnį bendra sąstato ilgį traukiant priekabą, gerą matomumą, patogų priekyje prikabintų padargų valdymą.

Geras galios ir svorio santykis garantuoja optimalias degalų sąnaudas, mažą dirvos paviršiaus suslėgimą atliekant pasėlių priežiūros darbus, dinamišką važiavimą keliu.

 

Traktoriaus kabinos ir valdymo komfortas

Traktorių gamintojai traktoriaus vairuotojo darbo vietos komfortą sprendžia įvairiais būdais. Šiuolaikinio traktoriaus vairuotojo darbo vieta vis labiau panašėja į lėktuvo pilotų kabiną. Didesnėje kabinoje traktorininkas jaučiasi patogiau, turi geresnę apžvalgą. Labai svarbu geras prikabinamų padargų matomumas, kad operatorius galėtų greitai reaguoti į kintančias darbo sąlygas ir kad traktorius būtų manevringas kelyje. Ne mažiau svarbu ergonomiškas ir lengvai perprantamas valdymas, ko pasekoje operatorius nepervargsta ir gali ilgiau bei operatyviau dirbti.

 

 

Traktoriaus ir pavarų valdymas

Naujausiuose traktoriuose jau nėra didelio kratymo, nes šiuolaikiniuose traktoriuose kabinos įrengiamos su įvairių lygių amortizatoriais. Suprantama, kad švytavimų slopinimas padidina saugumą ir darbingumą. Vairuotojo kabiną veikia vertikalūs, skersiniai ir išilginiai švytavimai. Jiems slopinti naudojamos mechaninės, hidromechaninės, pneumatinės, pusiau aktyviosios ir aktyviosios judesių slopinimo sistemos. Pigiausi ir paprasčiausi yra mechaniniai amortizatoriai, geriau judesius slopina hidromechaniniai ir pneumatiniai amortizatoriai. Pažangiausi yra aktyvūs ar pusiau aktyvūs amortizatoriai, kuriuos valdo automatika ir derinasi prie bendro svyravimų slopinimo. Pavyzdžiui, “Claas” traktorių gamintojai įrengia keturių taškų aktyvius spyruoklinius kabinos amortizatorius, kurie kompensuoja kratymą. Geriausiai kratymą mažina vienu metu naudojamos kelios sistemos: kabinos ir sėdynių aktyvios ar pusiau aktyvios amortizacijos.

Labai svarbus kabinos sandarumas, kabina neturi praleisti ne tik dulkių, bet ir purškiamų cheminių preparatų. Dirbant su chemikalais ar kitokioje užterštoje aplinkoje praverčia oro filtrai. Claas naudoja keičiamus anglies filtrus. Aišku šiuolaikinis traktorius neįsivaizduojamas be kondicionavimo sistemos.

Traktoriaus valdymas automatizuotas. “Claas” traktoriai su Cebis valdymo sistema įsimena važiavimą ir gali atkartoti jį, o tai ypač svarbu sukantis galulaukėje. Programuojamas priedų veikimas ir nustatomos pagrindinės funkcijos, tai labai palengvina darbą su padargais. Ši sistema primena, kai ateina laikas traktoriaus techninei apžiūrai.

Claas traktoriaus Cebis valdymo pultas įsimena daug funkcijų ir juo paprasta naudotis net ir pasikeitus traktorininkui.

 

Degalų sąnaudų mažinimas

Beveik visi galingi traktoriai naudoja dyzelinius degalus. Kiek brangesni yra traktoriai, kurie gali būti varomi biodegalais.

“Claas” sukūrė automatinį variklio ir transmisijos valdymą, kai vairuotojas tik spaudžia pedalą, o automatinė valdymo sistema parenką optimalų variklio sukimosi greičio ir transmisijos perdavimo santykį. Tai gali sutaupyti apie 10 procentų degalų. Procesai atsispindi vairuotojo kabinoje esančiame ekrane. Vairuotojas taip pat turi galimybę pavaras valdyti ir rankinėmis svirtimis.

Renkantis traktorių su automatine pavarų dėže pirmenybę reikia teikti daugiau pavarų turinčioms sistemoms. Šiuolaikiniai traktoriai turi 18 – 24 pavaras, pirmyn ir atgal.

Šiuolaikiniai traktorių gamintojai tobulina ir degalų įpurškimo sistemas. Tai padeda taupyti degalus ir tiksliau reguliuoja variklio darbą.

Degalų sunaudojimas taip pat susijęs su traktoriaus ratais. Ploni, kieti ratai labiau smenga į dirvą ypač minkštą ar šlapią, daug galios tokiu atveju tenka ne tik darbinių agregatų tempimui, bet ir apkrovoms dėl riedėjimo pasipriešinimo. Panaši situacija gali susidaryti technologinėse vėžėse, jei jos dažnai naudojamos ir ten susidaro gili provėža. Todėl degalus taupys platūs ratai su galimybe sumažinti oro slėgį padangose.

 

Traktorių važiuoklės konstrukcija

Traktoriai būna ratiniai ir vikšriniai arba kombinuoti. Dažniausiai naudojami ratiniai traktoriai, nes jie greitesni ir universalesni. Vikšriniai traktoriai naudojami dėl gero vikšrų sukibimo su gruntu ir mažo dirvos suslėgimo. Vikšriniai traktoriai dirvą vidutiniškai slegia 0,04 – 0,05 MPa slėgiu.

Didelis traktoriaus pranašumas – nedidelis bendras ilgis. Trumpesnė viršutinė dalis pagerina apžvalgą, ypač dirbant su priekiniais padargais. Tai padidina manevringumą, patogumą važiuojant keliu. Tačiau tuo pat metu “Claas” traktorių gamintojai pailgino atstumą tarp ratų. Tai pirmiausia padidina traukiamąją ir keliamąją jėgą dėl geresnio svorio pasiskirstymo, padidina važiavimo komfortą ir stabilumą.

 

Traktorių kabinos ir valdymo komfortas

Traktorių gamintojai vairuotojo darbo vietos komfortą sprendžia įvairiais būdais. Šiuolaikinio traktoriaus vairuotojo darbo vieta vis labiau panašėja į lėktuvo pilotų kabiną. Darbo traktoriumi diena yra ilga ir tai kelia aukštus reikalavimus tiek žmogui, tiek mašinai. “Claas”  traktorių ArionAxion ir Xerion modelių naujai sukurtose kabinose patirkite dar daugiau patogumo ir praktiškų sprendimų. Garantuotas optimalus matomumas ir patogus įlipimas. Didelė kabina sukuria ypatingai erdvią darbo aplinką, gerą viso darbinio pločio matomumą,  o per vientisą priekinį stiklą puikus priekinės pakabos ir priekinio krautuvo matomumas.

Bazinė versija turi mechanines hidraulines jungtis ir CLAAS INFORMATION SYSTEM (CIS). CIS veikia kaip borto kompiuteris, pavyzdžiui, leidžiantis atlikti transmisijos ar ploto matavimo nustatymus.

Į Claas traktorius su CEBIS versija perkelta technologija, naudojama ir Lexion kombainuose bei Jaguar smulkintuvuose. Visos mašinos funkcijos, įskaitant CLAAS SEQUENCE MANAGEMENT (CSM) galulaukės valdymo sistemą, elektroninės hidraulinės jungtys gali būti valdomos CMOTION daugiafunkcine svirtimi ir ant porankio sumontuotu valdymo pultu, CEBIS versija gali jums pasiūlyti viską, kad darbas taptų kaip galima malonesnis.

Šiuolaikiniuose traktorių modeliuose kabinos įrengiamos su įvairių lygių amortizatoriais, todėl jau  nėra didelio kratymo. Suprantama, kad švytavimų slopinimas padidina saugumą  ir darbingumą. Vairuotojo kabiną veikia vertikalūs, skersiniai ir išilginiai švytavimai. Jiems slopinti naudojamos mechaninės, hidromechaninės, pneumatinės, pusiau aktyviosios ir aktyviosios judesių slopinimo sistemos. Pigiausi ir paprasčiausi yra mechaniniai amortizatoriai, geriau judesius slopina hidromechaniniai ir pneumatiniai amortizatoriai. Pažangiausi yra aktyvūs ar pusiau aktyvūs amortizatoriai, kuriuos valdo automatika ir derinasi prie bendro svyravimų slopinimo. Pavyzdžiui, “Claas” traktorių gamintojai įrengia keturių taškų aktyvius spyruoklinius kabinos amortizatorius, kurie kompensuoja kratymą. Pneumatinė amortizavimo sistema montuojama ir operatoriaus sėdynėje.

 

Traktoriai klasifikuojami pagal paskirtį ir važiuoklės konstrukciją

Pagal paskirtį traktoriai skirstomi į:

  • bendruosius
  • universaliuosius
  • specialiuosius

Pagal važiuoklės konstrukciją traktoriai skirstomi į:

  • ratinius
  • vikšrinius

Pagal liemens tipą traktoriai skirstomi į:

  • rėminius
  • pusiau rėminius
  • berėmius

 

Gamintojai žemės ūkiui skirtus traktorius skirsto į šias grupes pagal jų variklio galią (tai taip pat įvardijama kaip traukos jėga):

Nuo 70 – 101 AG

Šios galios traktorius turi būti labai universalus. Ypatingai kategorijoje iki 100 AG, ūkininkai ieško kompaktiškos mašinos, kuri gali atlikti bet kurį ūkyje reikalingą darbą.

102 – 130 AG

Šios galios traktoriai skirti ūkininkams, kuriems reikalingas universalus kompaktiškas traktorius, bet didesnės galios ir aukštesnių technologijų.

131 – 160 AG

Šios galios traktoriai skirti vidutiniam mišriam (gyvulininkystės, augalininkystės) ūkiui, kur reikalingas didesnės galios universalus traktorius.

161 – 190 AG

Šios galios traktoriai skirti vidutiniam ūkiui, kur reikalinga didelė traukos jėga, bei transportavimo darbams keliais.

191 – 250 AG

Šios galios traktoriai yra universalūs ir skirti stambiems ūkiams

Virš – 251 AG

Šios galios traktoriai skirti stambiems ūkiams, didelės traukiamosios jėgos reikalaujantiems darbams atlikti.

Inf. www.agrozinios.lt